مقالات ست کنترل

ست کنترل چیست و چه کاربردی دارد؟

ست کنترل چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر پمپ آب خانگی دارید اما نمی‌دانید ست کنترل چیست و چه کاربردی دارد، تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید چون قلب پمپ شما است ست کنترل می باشد و حتما باید آنرا تهیه کنید. این دستگاه یکی از محصولات بسیار پرفروش است که اکثر ساکنان آپارتمان‌ها و ساختمان‌های چندطبقه و یا چند واحدی از جمله مشتریان ثابت این محصول هستند. تا درباره اینکه کلید اتوماتیک پمپ آب خانگی و کار آن چیست

اتوماتیک یا ست کنترل چیست و چه کاربردی دارد ؟

ست کنترل یا کلید اتومات دیجیتال پمپ آب خانگی چند سالی است که رونق زیادی گرفته است، پیش‌ازاین از کلید اتومات مکانیکی و مخزن تحت‌فشار استفاده می‌شد که با تولید کلید اتومات، تقریباً استفاده از مخزن تحت‌فشار کاهش یافت.

با این‌حال مخزن تحت‌فشار نیز گرچه کمتر استفاده می‌شود؛ اما در برخی ساختمان‌ها استفاده از مخزن بهتر است تا ست کنترل.

نام واقعی ست کنترل چیست و در ایران به چه نامی شناخته می‌شود؟

بهتر است ابتدا از نام واقعی این دستگاه صحبت کنیم، اگرچه در ایران این محصول پرفروش با نام «ست کنترل» شناخته می‌شود اما در زبان انگلیسی به آن automatic digital switch یا کلید اتومات دیجیتال پمپ آب گفته می‌شود.

پس نام فنی و واقعی ست کنترل، کلید اتومات دیجیتال است، اما ازآنجایی‌که بسیاری از مردم، این قطعه الکتریکی را با نام ست کنترل می‌شناسند ما هم از این نام استفاده می‌کنیم اما هرجا این دو اصطلاح را در متن دیدید معنی آن یکی است. پس هیچ تفاوتی بین کلید اتومات دیجیتال یا ست کنترل وجود ندارد و هر دوی آن‌ها یک معنی می‌دهند.

ست کنترل یا کلید اتوماتیک دیجیتال وسیله ای است که به منظور کنترل جریان، کنترل تعداد روشن و خاموش شدن پمپ و آسیب های ناشی از نوسانات جریان بر روی پمپ به جای منبع تحت فشار، پنج راهی و کلید اتوماتیک استفاده می شود. برای استفاده از این تجهیز، سیستم آبرسانی باید دارای یک حداقل فشار باشد.

انواع ست کنترل های پمپ آب

دستگاه کنترل‌کننده پمپ آب یعنی اتومات پمپ آب دارای انواع مختلفی است که بطور کلی می‌توان به سه نوع زیر اشاره کرد:

 

1- ست کنترل ساده
2- ست کنترل پمپ هیدروماتیک
3-ست کنترل پمپ آب هیدروتانک

 

کاربرد کلید اتومات پمپ آب چیست؟

از کلید اتومات فقط و فقط برای جاهایی می‌توان استفاده کرد که آب ورودی به پمپ آب خانگی فشار داشته باشد. در مثال‌های زیر منظور از فشار داشتن آب را توضیح خواهیم داد.

  •  فرض کنید پمپی برای یک واحد مسکونی در اصفهان خریداری کرده‌اید، از آنجایی که آب شهری خودش حدود ۱.۵ الی ۲.۵ فشار دارد بنابراین آبی که به پمپ وارد می‌شود دارای فشار است ازاین‌رو برای این پمپ می‌توان از ست کنترل یا کلید اتومات دیجیتال استفاده کرد.

 

  •  فرض کنید پمپ آبی برای یک قطعه زمین در روستا  خریداری کرده‌اید که آب مصرفی آن در داخل یک تانکر یا منبع آب ذخیره شده و هیچ‌گونه لوله‌کشی شهری وجود ندارد. ازآنجایی‌که این آب فاقد فشار است یعنی فشار آن صفر است بنابراین نمی‌توانید از ست کنترل برای آن بهره ببرید.

 

اجزا ست کنترل پمپ آب

اتومات پمپ آب انواع مختلفی دارد ولی به طور کلی اغلب آنها از اجزایی شامل، برد الکترونیکی، درجه یا مانومتر، کابل برق، سوپاپ، فنر، درپوش پلاستیکی عقب و جلو، بدنه پلاستیکی و پیچ تنظیم فشار تشکیل شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *